divendres, 30 d’octubre de 2009

Pressupostos generals de l'Estat 2010


La millora de les infraestructures, l'impuls al creixement econòmic i la sostenibilitat centren les inversions de l'Estat a l'Ebre

El PSC ebrenc pacta amb el govern tres esmenes per a la reactivació industrial, el desdoblament de la N-420 i el soterrament de la via del tren al seu pas per Tortosa

Creixement econòmic i infraestructures. Aquests són els dos sectors en què incideixen les esmenes presentades pels socialistes de l'Ebre als pressupostos generals de l'Estat i que pugen a 900.000 euros. Una quantitat que fa sumar en 115.486.810 euros l'aportació en inversions total, a banda de diferents partides genèriques, de l'Estat per enguany al nostre territori. En concret, les tres esmenes corresponen a 250.000 euros per a la industrializació de les Terres de l'Ebre, 500.000 per al desdoblament de la N-420 i 150.000 per al soterrament de la via del tren al seu pas per Tortosa. Tal com ha assenyalat la diputada Lluïsa Lizárraga, estem davant uns pressupostos austers tenint en compte la situació de crisi en què estem immersos, però que tot i això han apostat per la solidaritat, amb la destinació d'un 52% del pressupost a polítiques socials i que incideixen sobretot en impulsar la recuperació econòmica, fent especial èmfasi en la innovació tecnològica i l'educació.

Entre les principals inversions per a les Terres de l'Ebre, quant a les partides de Medi Ambient, cal destacar els 21 milions d'euros per a la primera fase de l'eliminació de la contaminació química de l'embassament de Flix, els 31 milions per al programa de qualitat de les aigües del Delta de l'Ebre i els 900.000 per al Pla Integral de Protecció del Delta de l'Ebre. Pel que fa a les inversions de Foment, s'ha previst una partida de 22 milions d'euros per a la variant de l'Aldea i 2.100.000 euros, respectivament, per a les variants de Corbera i Gandesa, a banda dels més de 100.000 euros per als trams entre El Perelló-l'Hospitalet i La Jana-el Perelló de l'A-7 i els 358.440 euros per a l''estudi informatiu de la Línia d'Alta Velocitat Castelló-Tarragona. Els pressupostos del 2010 també incorporen una partida per a obres de millora a la Catedral de Tortosa de 161.500 euros i de remodelació i millora de les instal·lacions del Parador de Tortosa, de 3.150.000 euros.

Pel que fa a les esmenes, el senador Joan Sabaté ha detallat que s'ha negociat i acordat amb el Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç, una aportació de 250.000 euros destinats a diverses actuacions de dinamització industrial de les Terres de l'Ebre. Aquesta quantitat correspondria a una subvenció nominativa per part del ministeri a favor de l'Institut per al Desenvolupament de les Comarques de l'Ebre (IDECE). A banda, Sabaté ha destacat que el pressupost inclou també altres partides genèriques de promoció industiral a la qual es poden acollir les empreses del nostre territori i ha avançat que, en aquest sentit, aquells que les vulguin sol·licitar comptaran amb tot el suport dels parlamentaris ebrencs. Tant important com la indústria per als socialistes són les infraestructures que en faciliten la seva arribada. Així també hi haurà una partida de 500.000 euros per al desdoblament de la N-420, una aposta en què els socialistes treballen des de fa anys.

Soterrament de la via del tren

Quant al soterrament de la via del tren al seu pas per Tortosa, amb una dotació de 150.000 euros per al seu estudi informatiu, Sabaté ha detallat que es tracta d'una actuació complementària a la que ell mateix ja va tirar endavant essent alcalde amb la signatura del conveni amb Adif per recuperar per a la ciutat tot el tram de via fèrria desafectat des de l'estació de Tortosa fins a la marge dreta del riu amb l'objectiu de permetre la permeabilitat de la trama urbana i recupar-ho com a espai urbà. “El tros de via de tren operatiu actual no deixa de ser un tall entre els barris de Sant Llàtzer i el Temple. Per això hem plantejat el seu soterrament”, ha explicat Sabaté, que ha afegit “anys enrere CiU va demanar canviar la ubicació de la via, desplaçant-la del casc urbà, però nosaltres hem defensat sempre que l'estació de ferrocarril ha de ser urbana, sense haver d'agafar el vehicle privat, tot apostant per la mobilitat sostenible. Essent regidor d'Urbanisme vam decidir instal·lar al costat del ferrocarril l'estació d'autobusos per permetre la internodalitat”. Sabaté ha explicat també que aquesta esmena ha estat negociada pel grup socialista del Congrés després que els darres anys no hagués pogut ser introduïda per ell mateix al Senat a causa del vet de CiU, PP i ERC als pressupostos de l'Estat.