dimecres, 24 de març del 2010

L'Entesa dóna suport perquè l'Educació sigui el nucli de l'estratègia de Lisboa

El senador Joan Sabaté demana que els objectius educatius siguin concrets i tinguin mecanismes de control i seguiment, a diferència de l'estratègia de 2010. També insisteix en el reforç de la Formació Professional.



Joan Sabaté, portaveu de l'Entesa a la Comissió Mixta per a la Unió Europea, va interpel·lar ahir a la tarda el ministre d'Educació, Ángel Gabilondo, sobre la futura Estratègia de Lisboa i la importància de l'educació com a eix de l'economia del coneixement per una Europa competitiva, social i sostenible.

Sabaté creu que l'Educació és bàsica per al creixement econòmic i el desenvolupament social i polític, una educació que garanteixi l'equitat i la cohesió social, amb les mateixes oportunitats per desenvolupar capacitats. El senador va destacar els espais superiors d'investigació i d'educació, però ha insistit en la importàncai també de la Formació Professional, una FP que sigui homologable i que serveixi per formar als quadres mitjans de la indústria, amb intercanvi d'experiències entre països. Per a la Universitat, Sabaté va dir que no es tracta d'homegenitzar les universitats però que siguin comparables i homologables.

També per a Sabaté, no només s'ha de pensar en una societat més competitiva, dinàmica i innovadora. El senador va explicar que la UE ha de ser referència en drets humans i propiciar un model educatiu de formació en valors de la democràcia. Un altre aspecte determinant per a l'Entesa és el paper central de l'educació pública com a garantia de tot allò proposat.

El senador va demanar un balanç de la presidència espanyola de la UE en aquest aspecte, del fracàs de l'anterior estratègia i de l'esborrany que es planteja, sobre el seu nivell de concreció. Per a Sabaté, no es poden repetir els mateixos errors que en l'estratègia anterior, mancada de mecanismes de control i seguiment.

El ministre d'Educació va subratllar precisament que els passos que s'han donat cap al disseny de la nova Estratègia de Lisboa per a 2020 han anat encaminats a situar l'educació en el centre de l'economia, no com una reflexió o un exercici de voluntarisme, sinó com un compromís. També ha explicat que fins ara la política d'educació no havia estat cap prioritat de la UE, havia tingut un paper vicari en les polítiques de creixement econòmi.

Gabilondo s'ha mostrat molt proper a les propostes de l'Entesa i ha coincidit en la importància de la Formació Professional, en què no es busca la uniformitat entre països, sinó la compatibilitat. El Ministre ha afirmat que no està eufòric però si satisfet que la Comissió Europea hagi inclòs en el Document esborrany per a 2020 per primera vegada l'educació i tant de bo sigui així en el Consell que se celebrarà a la primavera.