divendres, 22 d’octubre del 2010

Ocupació de qualitat, una garantia de futur per les Terres de l’Ebre

Noves capacitats per a noves ocupacions

Introducció

Des de l’any 2008 el conjunt del primer món s’ha vist immers en la crisi econòmica més greu des de la primera guerra mundial, amb unes taxes d’atur en creixent evolució.

En aquest context, la Comissió de les Comunitats Europees, va elaborar una comunicació titulada “Noves capacitats per a nous treballs” en el que es posen de manifest les necessitats formatives dels treballadors europeus.

Es posa especial èmfasi en la necessitat de millorar el potencial humà i la seva empleabilitat mitjançant una millora de les capacitats.. Per sortir de la crisi s’han de millorar les capacitats per tal d’augmentar la productivitat i millorar la cohesió social.

Amb aquesta millora de les capacitats i el conseqüent augment de la productivitat, es donarà resposta a la demanda del mercat laboral.

D’altra banda, la millora de les capacitats és de gran importància per a fomentar l’equitat. Tant és així que una persona poc qualificada, a més de ser més vulnerable davant la crisi, té una probabilitat ser vegades inferior d’accedir a l’aprenentatge permanent que una persona amb un elevat nivell d’estudis.

En la majoria dels estats membres de la UE, es constata un creixent separació entre la formació que es proporciona i les capacitats requerides en el mercat laboral. I aquesta separació afecta a la competitivitat, especialment de les petites empreses.

Es constata que la formació que rep el futur treballador a través de les universitats i dels sistemes formatius no fomenten una economia orientada a la innovació.

Per això cal definir bé les necessitats del mercat laboral i preveure les capacitats necessàries per tal de poder formar correctament a les persones.

Però no és fàcil saber quines capacitats es requeriran en el mercat laboral a 10 anys vista. L’informe arriba a tres conclusions principals:

Hi haurà noves ocupacions i algunes en d’aquestes substituiran d’actuals.
Cal un augment de capacitats, competències i qualificacions en tots els nivells d’ocupació.
És necessari garantir una millor adequació entre l’oferta de capacitats i la demanda del mercat laboral

I es preveuen unes tendències a llarg termini en la creació del treball i l’oferta de mà d’obra.

Augment del mercat laboral, especialment en el sector serveis.
Risc de carència de mà d’obra i necessitat d’augmentar les taxes de treballadors.

També es constaten unes tendències en les necessitats de capacitats i les ocupacions

Es produirà un augment considerable de la demanda de treballadors molt qualificats i flexibles i un increment des treballs qualificats.

Creació de treballs altament qualificats i risc de polarització del mercat laboral.

Accions educatives i formatives a Catalunya

Davant d’aquesta situació, el Departament d’Educació ha programat la seva oferta de Formació Professional amb dos objectius principals:

Adaptar la formació i capacitació a la demanda del món laboral en els diferents entorns socioeconòmics.

Incrementar les capacitats professionals de tota la població.

I ha endegat quatre iniciatives per tal de donar resposta a aquests dos objectius:

Formació Inicial

Programa Qualifica’t

Pla FP.CAT

Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI)


Formació incial

La formació incial està dissenyada per tal de donar una capacitació als futurs treballadors que o bé no s’han incorporat encara al mercat de treball, o disposen d’una oportunitat per tal de tornar a fer formació reglada.

Es porta a terme de manera presencial, semi-presencial, a distància (a través de l’Institut Obert de Catalunya) o també a través d’examens lliures. Permet la qualificació i certificació d’unes capacitats per al futur treballador.

S’estableixen dos nivells de formació, els de grau mitjà i els de grau superior. A les Terres de l’Ebre s’estan oferint 21 Cicles Formatius de Grau Mitjà i 24 de Grau Superior. I amb especialitats generalistes i d’altres adaptades a les necessitats del territori.

En aquesta modalitat, s’han signat convenis singulars amb empreses de la zona per tal de garantir una formació orientada al mercat de treball. Exemples d’aquests convenis els tenim:

Institut Els Alfacs i l’IRTA sobre producció aqüícola

Institut de l’Ebre i Rehau, Plàstics Castellà, sobre mecanització

Institut de l’Ebre i el Centre d’ambulàncies del Baix Ebre, de l’àmbit sanitari.

Institut Ramon Berenguer IV i l’Hospital d’Amposta en l’àmbit de l’atensió sociosanitària.

Institut de la Sènia i les organitzacions CEMS, FECOSE i FECOMS, en l’àmbit del comerç internacional

Programa QUALIFICA’T

L’objectiu d’aquest programa és la validació de l’experiència laboral i la formació contínua i ocupacional i certificar aquesta experiència i formació amb un títol que garanteixi les competències de la persona.

El Programa Qualifica’t, pioner a tot l’Estat, permetrà per primera vegada que diferents col·lectius rebin una formació adreçada específicament a l’ocupació, que els serà reconeguda amb un certificat acreditatiu.

La persona interessada en acreditar els seves competències té diverses vies per a fer-ho, o bé a través de la formació que pot rebre amb aquest programa, o bé amb la validació de la seva experiència professional.

A les Terres de l’Ebre els instituts de referència són l’Institut de l’Ebre i el Montsià.

Pla FP.CAT

Es tracta d’un Pla conjunt entre el Departament de Treball i el Departament d’Educació per tal d’assolir la integració dels tres subsistemes de formació professional: la inicial, la ocupacional i la continuada.

Aquest pla pretén que en un mateix centre o en una mateixa xarxa de centres es puguin estudiar les tres branques de la FP i que els coneixements que les persones adquireixen a través de qualsevol d’aquestes vies, siguin reconeguts per tot el sistema.

Els objectius del pla són:

Formar professionals amb les competències necessàries per a que tinguin més oportunitats de feina i al mateix temps contribuir a la major competitivitat de les empreses catalanes.

Oferir diferents opcions perquè la persona pugui escollir la via més adient per a la seva formació en cada moment de la seva vida.

Garantir la cohesió social i la igualtat d’oportunitats per a tots els ciutadans.

A les Terres de l’Ebre els centres adherits a aquest pla són:

Institut Montsià

Institut de l’Ebre

Escola Nauticopesquera de Catalunya


Programes de qualificació professional inicial (PQPI)

L’objectiu dels PQPI és proporcionar la formació bàsica i professional necessària per a la incorporació al món laboral o per a l’accés a un cicle de formació professional de grau mitjà (amb la superació d’una prova d’accés). Els PQPIs, a més, ofereixen l’accés a la formació complementària per obtenir el graduat en educació secundària.

Els PQPIs estan adreçats a persones joves que finalitzen l’educació secundària obligatòria sense haver-ne obtingut el graduat.

Existeixen diverses ofertes.

- Programes directament organitzats i gestionats pel Departament d’Educació amb la col·laboració d’altres administracions i d’empreses.

PQPI- Pla de transició al treball (PQPI-PTT), que s’imparteixen en instituts públics o en instal·lacions municipals.

PQPI-Formació i aprenentatge professional (PQPI-FIAP), que es desenvolupen amb la col·laboració del Departament de Treball i el Fons Social Europeu i formen part de l’oferta educativa dels instituts públics.

- Programes autoritzats pel Departament d’Educació però desenvolupats per altres administracions i entitats.

A les Terres de l’Ebre els PQPIs organitzats i gestionats pel Departament d’Educació són:

Tortosa (en col·laboració amb l’Ajuntament)

Auxiliar de cuina
Auxiliar de mecànica i electricitat

Amposta (en col·laboració amb l’Ajuntament)

Auxiliar de vendes, oficina i atenció al públic
Auxiliar de mecànica i electricitat




FIAP a l’Institut Montsià

Auxiliar en muntatges d’instal·lacions elèctriques i d’aigua i gas
Auxiliar de fusteria metàl·lica

Flix

Auxiliar de Pintura

Móra d’Ebre

Auxiliar fusteria metàl·lica

I d’entre els PQPIs autoritzats però desenvolupats per altres administracions i/o entitats:

Col·legi Sant Jordi (Jesús)

Auxiliar de cuina
Auxiliar d’instal·lacions elèctriques

Escola Pons (Sant Carles de la Ràpita)

Auxiliar d’hoteleria
Auxiliar en comerç i atenció al públic


Josefa Beltran
Programa de Descentralització
Departament d’Educació
Generalitat de Catalunya