Els socialistes denuncien que
el projecte de llei de taxes judicials impedeix l’accés a la justícia en
condicions d’igualtat
El Grup Municipal
Socialista a l’Ajuntament de Tortosa ha entrat una moció amb vista al ple
ordinari de dilluns vinent per tal de reclamar al govern de la Generalitat la
integració tarifària del transport públic per abaratir el bitllet i millorar el
servei. Els socialistes han recordat l’aposta de l’anterior govern per
potenciar el transport i la mobilitat al territori que marcava el 2012 com la
data per fixar la integració tarifària, un compromís que l’actual govern ha
oblidat. Els socialistes també ha instat al govern a permetre l’expedició de
bitllets d’anada i tornada dels trens regionals a quinze dies, tot recordant
que el servei de rodalies és competència de la Generalitat de Catalunya.
Els socialistes han
informat que a les Terres de l’Ebre, el 93,3% dels desplaçaments són entre
localitats interiors del territori. La distància mitjana que es recorre és de
menys de 25 km, i hi ha un 6,7% de desplaçaments fora del territori. Una altra
dada a tenir en compte és que el transport públic, tant ferroviari com viari,
és d’un 2,5%, un dels percentatges més baixos de Catalunya. Segons el portaveu
del grup, Antoni Sabaté, aquest fet es deu a una oferta “insuficient i poc
atractiva que no es correspon amb les necessitats reals existents, amb preus
cars i desmotivadors”.
Quant al transport per
carretera, Sabaté ha recordat també que la freqüència des de Tarragona a Reus
és de 55 expedicions; fins a Valls, 32 i de 17 fins al Vendrell, mentre que des
de Tortosa a Amposta n’hi ha 17; fins a Gandesa, 4 i fins a Móra d’Ebre, 3. També
força gràfic és el cost per no disposar d’integració tarifària, ja que mentre
que entre Tortosa i Alcanar, és de 3,36 euros, des de l’Hospitalet a Tarragona,
amb els mateixos quilòmetres, el preu és d’1,10. “És una situació que cal
corregir”, ha subratllat Sabaté, recordant que l’anterior govern va assegurar
un model intern perquè tots els pobles estiguessin connectats amb la capital de
comarca i aquesta amb la capital del territori, augmentant les expedicions a la
zona litoral.
Per aquest motiu, des del
PSC es reclama que s’impulsi l’Autoritat Territorial de Mobilitat de les Terres
de l’Ebre, un compromís fixat per l’anterior govern, com han esmentat, per al
2012. “Si Tortosa, Móra d’Ebre, Amposta o Flix que tenen transport urbà formen
part d’aquest ens un veí o veïna de qualsevol d’aquests municipis que hagi
d’anar a l’hospital Verge de la Cinta, per exemple, podrà desplaçar-se amb un
únic bitllet des de la seva població fins a Tortosa i allí mateix agafar el
servei que el duu a l’hospital, amb un cost de 0,60 euros”, ha apuntat. Amb la integració tarifària, cal destacar
també, el cost del trajecte Tortosa-Jesús-Roquetes, que avui és d’140 euros,
s’abaratiria fins als 0,60.
Amb vista al proper ple, el
PSC també ha presentat una moció per denunciar el projecte de llei de regulació
de taxes judicials del govern del PP perquè
impedeix l’accés a la justícia en condicions d’igualtat i deixa
indefensos la majoria de ciutadans. “Aquesta llei expulsa de l'accés a la
Justícia les classes mitjanes i populars, que es veuran obligades a pagar taxes
desproporcionades”, ha reblat Sabaté.
Els socialistes també
presenten una moció instant al Govern català a fer efectiu l’exercici del dret
a decidir per tal que els ciutadans i les ciutadanes de Catalunya puguin decidir
el seu futur polític col·lectiu. Tal com ha explicat Sabaté, la moció exposa que
“Catalunya té, per raons de legitimitat democràtica, caràcter de subjecte
polític i podrà exercir el seu dret a decidir de forma acordada entre els
governs català i espanyol, a través d’un referèndum, en el marc de la
legalitat, en el qual es plantegi una pregunta clara i a la qual s’hagi de
respondre de forma inequívoca”.