El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, acompanyat de l’alcalde de Sant Carles de la Ràpita, Miquel Alonso, ha posat avui en servei la primera fase de la nova dàrsena esportiva del port de la Ràpita, que acollirà 826 embarcacions d’esbarjo. La nova instal·lació integrada en el paisatge del Delta, preveu potenciar el port de Sant Carles de la Ràpita, dinamitzar l’economia i el turisme al municipi i a les comarques de l’Ebre, i dotar als ciutadans de nous espais d’ús públic. Un cop finalitzi la segona fase, les obres hauran comportat una inversió privada de 20 MEUR.
La Generalitat ha impulsat la creació de la nova dàrsena interior esportiva del port de Sant Carles de la Ràpita, que se situa a la zona arrecerada entre el moll dels Alfacs i el moll de la llotja, al costat de la dàrsena pesquera. La nova instal·lació optimitza l’espai d’aigua disponible del port d’acord amb la nova ordenació del litoral català proposada en el nou Pla de ports de Catalunya. La creació de 1.076 nous amarradors esportius a les Terres de l’Ebre ha de potenciar el turisme i l’economia de la Ràpita i de la resta del territori. Aquest projecte s’ha desenvolupat respectant el medi ambient i integrant la instal·lació al paisatge natural del Delta.
826 amarradors en la primera fase
En la construcció de la nova dàrsena esportiva s’ha optat per fer una instal·lació lleugera, integrada en l’entorn, amb un 70% de pantalans flotants de fusta per a l’amarratge d’embarcacions.
En la primera fase, la dàrsena disposa de 23 pantalans amb capacitat per a 826 embarcacions esportives d’entre 8 i 30 metres d’eslora. Un cop finalitzin les dues fases, la dàrsena esportiva acollirà un total de 1.076 embarcacions. Aquests pantalans s’han equipat amb serveis d’aigua i electricitat.
La nova instal·lació també disposarà d’una benzinera per a les embarcacions. En la zona de subministrament de carburant també s’ubicarà l’equipament per recollir les aigües de sentina i les aigües grises de les embarcacions i els olis procedents dels motors d’aquests vaixells.
Abans que acabi l’estiu, la instal·lació posarà en funcionament un varador per a les reparacions de les embarcacions de la dàrsena, que se situarà a la zona del moll dels Alfacs més propera a Ribera, amb un travel lift de 75 tones. El varador disposarà d’un punt net i d’un sistema per recollir i tractar les aigües superficials.
826 amarradors en la primera fase
En la construcció de la nova dàrsena esportiva s’ha optat per fer una instal·lació lleugera, integrada en l’entorn, amb un 70% de pantalans flotants de fusta per a l’amarratge d’embarcacions.
En la primera fase, la dàrsena disposa de 23 pantalans amb capacitat per a 826 embarcacions esportives d’entre 8 i 30 metres d’eslora. Un cop finalitzin les dues fases, la dàrsena esportiva acollirà un total de 1.076 embarcacions. Aquests pantalans s’han equipat amb serveis d’aigua i electricitat.
La nova instal·lació també disposarà d’una benzinera per a les embarcacions. En la zona de subministrament de carburant també s’ubicarà l’equipament per recollir les aigües de sentina i les aigües grises de les embarcacions i els olis procedents dels motors d’aquests vaixells.
Abans que acabi l’estiu, la instal·lació posarà en funcionament un varador per a les reparacions de les embarcacions de la dàrsena, que se situarà a la zona del moll dels Alfacs més propera a Ribera, amb un travel lift de 75 tones. El varador disposarà d’un punt net i d’un sistema per recollir i tractar les aigües superficials.
Espais per als ciutadans
Al mig de la dàrsena esportiva se situa l’illa de serveis. Aquesta illa, envoltada dels pantalans que donen servei a les embarcacions, acull els edificis de serveis i nous espais per a ús dels ciutadans.
Ara, en aquest espai que es troba en desenvolupament, ja s’ha construït l’edifici de serveis per als usuaris. Aquest edifici també alberga la capitania marítima de la dàrsena.
En una fase posterior, s’executarà una zona comercial de serveis complementaris de restauració i d’oci. L’illa comptarà amb una gran espai verd per a ús dels ciutadans Aquesta àrea pública es distribuirà entre una plaça arbrada, una zona enjardinada i una àrea d’aparcament.
D’altra banda, els ciutadans també tindran un mirador de fusta, al costat del nou pont, per poder contemplar el paisatge.
Una dàrsena respectuosa amb el medi ambient
La nova dàrsena interior esportiva, posada en servei, integra les característiques ambientals i paisatgístiques de la badia dels Alfacs, preservant l’entorn i potenciant el paratge natural perquè tant els usuaris com els ciutadans en puguin gaudir, tal com preveu el Pla especial del port de Sant Carles de la Ràpita. Amb l’objectiu de tenir cura per aquest entorn, la dàrsena s’ha dissenyat amb criteris mediambientals que tenen tres eixos bàsics:
- La ubicació d’un pantalà flotant a la zona de Ribera que aïlla totalment l’activitat pròpia de la dàrsena esportiva del marge de Ribera, per tal de protegir la fauna de la zona. El disseny d’aquest pantalà permet evitar la interferència de l’activitat pròpia de la dàrsena esportiva a la zona protegida.
-Un pont que connecta les aigües protegides de la franja de Ribera amb les aigües de la badia dels Alfacs, a l’alçada del dic de Llevant del port. L’objectiu d’aquest pont és garantir la renovació de les aigües i la seva qualitat en aquesta zona. El pont que s’està executant tindrà 30 metres de longitud i 11 metres d’amplada.
-Un nou hàbitat humit que s’ha generat, similar al de la zona de Ribera,
per conservar la zona i habilitar un espai on es puguin establir noves poblacions d’aus aquàtiques i la resta d’espècies pròpies d’aquest hàbitat. La nova zona humida, situada al nord-oest de l’illa de serveis, ocupa una superfície de 5.880 metres quadrats.
Inversió de 20 MEUR
L’empresa Sant Carles Marina ha construït la primera fase de la nova dàrsena esportiva que acull 826 embarcacions i, ara, s’encarregarà de gestionar aquestes instal·lacions. Un cop finalitzades les dues fases del projecte la dàrsena acollirà 1.076 embarcacions d’esbarjo. El projecte té un cost estimat de 20 MEUR.
Sant Carles Marina formada per l’empresa catalana Ports i Marines i per l’empresa britànica Marina Development Limited (MDL) té la concessió atorgada per explotar la dàrsena durant un període de 30 anys.
L’execució de la segona fase de la dàrsena esportiva, que acollirà les 250 embarcacions restants, dependrà de la progressiva ocupació de la primera fase.
Pla de ports
El nou Pla de ports de Catalunya (2006-2015), que suposa la millora de l’ordenació del litoral català, té com a prioritats l’ampliació dels ports ja existents, en comptes de construir-ne de nous, optimitzar l’espai disponible a l’hora de crear nous amarradors i potenciar les instal·lacions en criteris ambientals i amb menys impacte ambiental.
En el marc del Pla de ports i d’acord amb el Pla especial del port de Sant Carles de la Ràpita, s’ha creat la nova dàrsena esportiva del port rapitenc com una instal·lació que optimitza l’espai disponible dins de la zona portuària. La instal·lació també promou l’ús portuari de manera eficient, sostenible i racional, preservant la riquesa natural del Delta de l’Ebre, integrant la nova instal·lació en el municipi i creant nous espais per als ciutadans.
La nova dàrsena esportiva, que avui entra en funcionament, potenciarà l’economia de la Ràpita així com la de la seva àrea d’influència i dinamitzarà el sector turístic a les comarques de l’Ebre.
Al mig de la dàrsena esportiva se situa l’illa de serveis. Aquesta illa, envoltada dels pantalans que donen servei a les embarcacions, acull els edificis de serveis i nous espais per a ús dels ciutadans.
Ara, en aquest espai que es troba en desenvolupament, ja s’ha construït l’edifici de serveis per als usuaris. Aquest edifici també alberga la capitania marítima de la dàrsena.
En una fase posterior, s’executarà una zona comercial de serveis complementaris de restauració i d’oci. L’illa comptarà amb una gran espai verd per a ús dels ciutadans Aquesta àrea pública es distribuirà entre una plaça arbrada, una zona enjardinada i una àrea d’aparcament.
D’altra banda, els ciutadans també tindran un mirador de fusta, al costat del nou pont, per poder contemplar el paisatge.
Una dàrsena respectuosa amb el medi ambient
La nova dàrsena interior esportiva, posada en servei, integra les característiques ambientals i paisatgístiques de la badia dels Alfacs, preservant l’entorn i potenciant el paratge natural perquè tant els usuaris com els ciutadans en puguin gaudir, tal com preveu el Pla especial del port de Sant Carles de la Ràpita. Amb l’objectiu de tenir cura per aquest entorn, la dàrsena s’ha dissenyat amb criteris mediambientals que tenen tres eixos bàsics:
- La ubicació d’un pantalà flotant a la zona de Ribera que aïlla totalment l’activitat pròpia de la dàrsena esportiva del marge de Ribera, per tal de protegir la fauna de la zona. El disseny d’aquest pantalà permet evitar la interferència de l’activitat pròpia de la dàrsena esportiva a la zona protegida.
-Un pont que connecta les aigües protegides de la franja de Ribera amb les aigües de la badia dels Alfacs, a l’alçada del dic de Llevant del port. L’objectiu d’aquest pont és garantir la renovació de les aigües i la seva qualitat en aquesta zona. El pont que s’està executant tindrà 30 metres de longitud i 11 metres d’amplada.
-Un nou hàbitat humit que s’ha generat, similar al de la zona de Ribera,
per conservar la zona i habilitar un espai on es puguin establir noves poblacions d’aus aquàtiques i la resta d’espècies pròpies d’aquest hàbitat. La nova zona humida, situada al nord-oest de l’illa de serveis, ocupa una superfície de 5.880 metres quadrats.
Inversió de 20 MEUR
L’empresa Sant Carles Marina ha construït la primera fase de la nova dàrsena esportiva que acull 826 embarcacions i, ara, s’encarregarà de gestionar aquestes instal·lacions. Un cop finalitzades les dues fases del projecte la dàrsena acollirà 1.076 embarcacions d’esbarjo. El projecte té un cost estimat de 20 MEUR.
Sant Carles Marina formada per l’empresa catalana Ports i Marines i per l’empresa britànica Marina Development Limited (MDL) té la concessió atorgada per explotar la dàrsena durant un període de 30 anys.
L’execució de la segona fase de la dàrsena esportiva, que acollirà les 250 embarcacions restants, dependrà de la progressiva ocupació de la primera fase.
Pla de ports
El nou Pla de ports de Catalunya (2006-2015), que suposa la millora de l’ordenació del litoral català, té com a prioritats l’ampliació dels ports ja existents, en comptes de construir-ne de nous, optimitzar l’espai disponible a l’hora de crear nous amarradors i potenciar les instal·lacions en criteris ambientals i amb menys impacte ambiental.
En el marc del Pla de ports i d’acord amb el Pla especial del port de Sant Carles de la Ràpita, s’ha creat la nova dàrsena esportiva del port rapitenc com una instal·lació que optimitza l’espai disponible dins de la zona portuària. La instal·lació també promou l’ús portuari de manera eficient, sostenible i racional, preservant la riquesa natural del Delta de l’Ebre, integrant la nova instal·lació en el municipi i creant nous espais per als ciutadans.
La nova dàrsena esportiva, que avui entra en funcionament, potenciarà l’economia de la Ràpita així com la de la seva àrea d’influència i dinamitzarà el sector turístic a les comarques de l’Ebre.